LEUKE PROJECTEN!

Samenspel is het leukste van vioolspelen! Voor 2021 staan er - mits corona dat toelaat - leuke projecten op de agenda. Voor ieder wat wils. Wanneer een leerling daar aan toe is kunnen kinderen met elkaar gaan samenspelen. Ik zoek de leerlingen bij elkaar op niveau en leeftijd. En hier komt mijn doel ook weer om de hoek kijken: de leerling op zo een divers mogelijke manier de viool te leren bespelen. Daarom ontwerp ik momenteel naar leeftijd en de bijbehorende ontwikkelingsstadia een samenspelprogramma. Per groep zijn er twee fases in het jaar:

 

Fase 1 is bedoelt om improvisatie te stimuleren en kennis te maken met andere muziekstijlen.

Fase 2 is bedoelt om samen te oefenen vanuit de klassieke bladmuziek. 

Kleuter vioolmuziek

Fase 1

De jongste leerlingen op les leren samen muziek kennen. We luisteren en bewegen op verschillende soorten muziek. Leren hard en zacht, langzaam en snel kennen.  We fantaseren met dieren, natuur, de seizoenen en emoties. Voorlezen en geluiden verzinnen hoort bij deze ontdekkingsfase.

 

Fase 2

De tweede keer in het jaar dat de groep samenkomt spelen de leerlingen samen met de elkaar en met de juf viool. We lezen samen de liedjes van blad om het samenspel, gelijktijdig spelen en het lezen van bladmuziek te oefenen. 

Improvisatie met voorlezen groep 3/4

Fase 1

Om de fantasie te stimuleren gebruik ik verhalen en prentenboeken om samen muziek bij te leren maken. Denk aan piraten en zeemeerminnen. Dolfijnen, water en dromen...

We improviseren hoe we muziek kunnen maken bij het verhaal. Hoe klinken de vogels in het bos? Hoe maken we muziek spannend?..

 

Fase 2

Nu spelen we voor het eerst verschillende partijen van bladmuziek. we oefenen met naar elkaar luisteren en gelijktijdig samenspelen.

Ritme en schilderen, groep 5/6

Fase 1

Met al iets oudere leerlingen leren we in deze periode ritme met de viool en het lichaam te voelen. Ritme is een stromende muzikale grond die op tal van manieren ontdekt kan worden. Daarnaast gaan we dieper op de verbeelding van muziek in door naar muziekschilderijen te luisteren en deze ook zelf te maken.

 

Fase 2

Het samenspel breidt zich uit. We spelen mooie klassieke stukken en maken kennis met wereldmuziek.

Beats, groep 7/8  en ouder

Fase 1

Deze leeftijdsgroep wil graag nieuwe muziek ontdekken en nieuwe manieren van spelen. We onderzoeken rap, pop, akkoorden, wereldmuziek en elektronische muziek.  

 

Fase 2

Veel leerlingen die jaren les hebben kunnen hun vaardigheden nu mooi tot hun recht laten komen in de prachtige composities binnen de klassieke muziek. Mijn oren worden echt verwend door de melodieuze harmonieën die ze met elkaar laten klinken!

Samenspelen in een orkest

 

A.I.O. (Arnhems Interscholair Orkest 11 t/m 18)

Als leerlingen al wat langere tijd de viool bespelen dan is het mogelijk om auditie te doen voor het A.I.O. Het A.I.O. is een jeugdsymfonieorkest, bestaande uit scholieren van basis- en middelbare scholen uit Arnhem en omgeving. Het samenspelen is niet alleen erg leuk om te doen en om naar de luisteren maar het is vooral ook erg gezellig! In een ensemble of een orkest maakt een leerling al snel een heleboel nieuwe vrienden. 

 

Het A.I.O. is een amateur-orkest, waarin plaats is voor zowel jongeren die muziek alleen als hobby zien als voor diegene  die er hun beroep van willen maken. Het orkest speelt zowel klassieke als licht-klassieke muziek en staat onder leiding van een professionele dirigent. Het A.I.O. geeft regelmatig concerten, gaat op kamp en maakt reizen naar het buitenland. Het A.I.O. staat en werkt los van mijzelf als viooldocente. Voor meer informatie verwijs ik u naar arnhemsinterscholairorkest.nl

 

Het JAS Jong! Arnhems Strijkorkest (8 t/m 12)

Het JAS is een strijkorkest voor kinderen van 8 tot 12 jaar en vormt de kweekvijver voor de strijkafdeling van het AIO (Het Arnhems Interscholair Orkest). Het orkest dat helemaal zelfstandig functioneert, staat net als het AIO ook onder leiding van Jan Schoonenberg. 

Het orkest werkt in projecten van ongeveer 6 orkestrepetities naar een uitvoering toe. Daarna wordt er gekeken of er bij de kinderen belangstelling is voor nog een project of dat er zo rond maart, april weer meer behoefte is om lekker buiten te spelen. De jaarbelasting voor de jongste spelers is hierdoor niet al te groot zodat de drempel om mee te doen laag blijft. 

Hoewel de toegang tot het concert ook laagdrempelig is, is de kwaliteit van het orkest hoog. Leerlingen kunnen na ongeveer twee jaar lestijd meedoen in het JAS. Het JAS staat en werkt los van mijzelf als viooldocente. Voor meer informatie verwijs ik u naar arnhemsinterscholairorkest.nl/informatie/links